26 sierpnia 2020

Raport nt. branży gamingowej w Polsce: The game industry of Poland

Zapraszamy do zapoznania się z anglojęzycznym raportem nt. sektora gamingowego w Polsce, przygotowanym przy wsparciu Ministerstwa Rozwoju, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji Indie Games Polska i Game Industry Conference.

Gry komputerowe, a dokładniej gamedev (z ang. video game development), to stosunkowo młoda i jednocześnie najdynamiczniej rozwijająca się obecnie branża przemysłu kreatywnego. Na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat branża gamedev rozwinęła się na niewyobrażalną skalę. Biorąc pod uwagę fakt, iż ludzie coraz częściej poszukują rozrywki w świecie wirtualnym, jej dalsze perspektywy rozwoju wydają się być równie optymistyczne.

Wraz ze stale powiększającą się społecznością graczy i dynamicznym rozwojem eksportu możemy zauważyć coraz większe zainteresowanie młodych ludzi kształceniem związanym z programowaniem gier. Aktualnie uczelnie w Polsce oferują 60 kierunków studiów związanych z branżą gier komputerowych a ponad połowa z nich kształci programistów.

Polskie gry komputerowe stają się, z roku na rok, nie tylko popularniejsze ale również bardziej rozbudowane, zarówno w warstwie wizualnej jak też merytorycznej. Pojawiają się nowe tytuły, często tworzone przez małych, niezależnych deweloperów, które zaskakują ciekawymi koncepcjami i nowatorskim podejściem do tematyki. Wiele polskich gier, poza rozrywką, dostarcza wiedzy i umiejętności, które mogą być przez odbiorców wykorzystywane w realnym świecie.

Niniejsza publikacja ma na celu przybliżyć czytelnikom charakterystykę polskiej branży gamedev, jej historię, potencjał i mocne strony. Naszym celem było przekonanie odbiorców,  że polska branża gier to nie tylko produkcje AAA (termin, którym w branży gamingowej oreśla się gry o najwyższych budżetach przeznaczonych na produkcję i promocję – przyp. red.), które w ostatnich latach święciły triumfy na arenie międzynarodowej, ale także doskonałe symulatory, gry zaangażowane a także duży sektor oferujący external development, assets production, localization, quality assurance, video production.

Poniżej prezentujemy fragment raportu:

Sektor gier można opisywać na różne sposoby i różne obszary będą się do niego wliczać. Można patrzeć na rynek konsumencki, a więc sprzedaż gier w Polsce, gdzieś obok wlicza się też zazwyczaj esport. To jednak głównie import. Należy szacować, że nawet 97% gier kupowanych w Polsce może być importowanych. Podobnie esport, ciągle jeszcze nie dorobił się polskich tytułów.

Zazwyczaj podstawowym źródłem danych o polskim rynku detalicznym są raporty Newzoo. Raporty te estymują Polskę na 16 milionów graczy generujących wartość rynku na poziomie 596 milionów dolarów, i umieszczają ją w zależności od roku na miejscu 20+ globalnie. Oszacowania te jednak wydają się za mocno opierać na parametrach takich jak internet users i mobile users, nie uwzględniając specyfiki polskiego rynku, a szczególnie tego, że Polska jest bardzo dobrym rynkiem, jeżeli idzie o gry premium PC. Potwierdzają to dane z trzech najważniejszych platform w PC gamingu. Raport Steamspy umieszczał Polskę na siódmym miejscu, jeżeli idzie o przychody z sprzedaży gier indie. Polscy gracze to trzecia największa grupa klientów GOG.COM, pod względem udziałów w sprzedaży, zaraz po graczach z USA i Niemiec. Z kolei dane Epic Games Store wskazują polskich graczy jako siódmą największą społeczność na tej platformie.

Raport w pełnej wersji: The game industry of Poland – raport 2020


Opublikowano: 26.08.2020 13:08
Poprawiono: 26.08.2020 13:09
Modyfikujący: Michalina Ziomek
Udostępniający: Michalina Ziomek
Autor dokumentów: