7 maja 2020 r.
Bezpieczny powrót do miejsca pracy – wytyczne UE w kontekście COVID-19

W czasie, gdy państwa członkowskie UE planują lub już podejmują kroki w zakresie „odmrażania” swoich gospodarek, co oznacza powrót do miejsc pracy kolejnych grup zatrudnionych, kluczowym wyzwaniem jest zapewnienie bezpieczeństwa i zdrowia pracowników w nowych warunkach zagrożenia COVID-19. Aby wesprzeć w tym zakresie unijnych pracodawców i pracowników, Europejska Agencja Bezpieczeństwa i Zdrowia w Pracy (EU-OSHA) opublikowała wytyczne COVID-19 - Powrót do miejsca zatrudnienia — dostosowywanie środowiska pracy i ochrona pracowników.
Wytyczne zawierają przykłady ogólnych środków, które - w zależności od sytuacji w danym miejscu pracy - mogą pomóc pracodawcom zapewnić bezpieczeństwo i higienę w środowisku pracy po wznowieniu działalności. Obejmują one następujące obszary:
- ocena ryzyka i stosowanie właściwych środków w zakresie: minimalizacji narażenia na COVID-19, wznowienia pracy po okresie zamknięcia, radzenia sobie z wysokim wskaźnikiem nieobecności, zarządzania pracownikami pracującymi z domu;
- zaangażowanie pracowników,
- opieka nad pracownikami, którzy przebyli chorobę,
- planowanie i wyciąganie wniosków na przyszłość,
- dostęp do wiarygodnych informacji,
- informacje dla poszczególnych sektorów i zawodów.
Wytyczne dostępne są na stronie OSHAwiki oraz w formie poradnika w formacie PDF.
Już na początku kryzysu związanego z koronawirusem EU-OSHA opublikowała wytyczne dla miejsc pracy, w których zebrała najważniejsze dostępne informacje i porady w związku z pandemią koronawirusa.
Departament Wsparcia Przedsiębiorczości PARP, Enterprise Europe Network